Program Alumni Warsaw Booster
Program akceleracyjny Warsaw Booster to dla wielu uczestników programu dopiero początek przygody w świecie startupowymi. Dzięki poprzednim edycjom WB, innym programom, które realizujemy jako organizacje, widzimy jaki potencjał drzemie w sile relacji, kontaktów oraz wymiany doświadczeń. Efektem tego są między innymi wydane po edycji 2020 i 2021 ebooki. Zawarliśmy tam wnioski oraz propozycje dla startupów a także rekomendacje, jakie przekazaliśmy Miastu Stołecznemu Warszawa aby powołać do życia program Warsaw Mentors. Z tych wszystkich elementów narodził się pomysł powołania do życia programu ALUMNI Warsaw Booster, do którego zaprosiliśmy uczestników edycji 2020 oraz 2021. W 2023 roku planujemy zrealizować projekt z udziałem uczestników z edycji WB22.
Założenia dla programu Alumni:
- ciekawe warsztaty zarówno z kompetencji miękkich: przywództwo, komunikacja czy współpraca jak i twardych: strategia organizacji, internacjonalizacja czy fundusze inwestycyjne.
- sieciowanie, sieciowanie i raz jeszcze sieciowanie - chcemy wykorzystać siłę, która drzemie w nawiązanych podczas programu relacjach. Podczas spotkań networkingowych uczestnicy i uczestniczki mają będziecie okazję zarówno podzielić się swoimi doświadczeniami, poszukać osób które mierzą się z podobnym wyzwaniem jak niektóre z przedsięwzięć, wymienić kontaktami bądź np. zawiązać spółkę.
- dzielenie się know how - we wsparciu z partnerami programu, mentorami oraz naszym chętnie dzielimy się z uczestniczkami i uczestnikami naszym know how, testujemy nowe canvasy. Zakładamy również możliwość zorganizowania wspólnie warsztatu sięgając do wiedzy i kompetencji Alumnów.
- jednym z założeń programu jest budowanie nowych i stałych relacji między partnerami programu a uczestnikami i uczestniczkami. Program warsaw booster wyróżnia się tym, że jest programem miejskim stąd też chcemy wspólnie z chętnymi wprowadzić innowacje do Miasta Stołecznego Warszawy.
Zachęcamy do dołączenia. Możecie do nas pisać zarówno przez formularz na stronie www, jak i poprzez nasze kanały w social mediach.
Zrealizowane działania
Spotkanie inauguracyjne
28 czerwca 2022r. odbyło się spotkanie, które zainaugurowało program Alumni Warsaw Booster. Z racji charakteru spotkania podzielone było na dwie części:
- Networkingowa - wzajemne przedstawienie się startupów, opowiedzenie o sobie, o swoich dokonaniach, działaniach. Z której edycji są i co od czasu ich bytności w akceleracji się zmieniło, zadziało. W ramach sesji networkingowej korzystając z miro szuakliśmy tego co nas łączy a gdzie się uzupełniamy, co najlepiej wspominamy z procesu akceleracji oraz które elementy były kluczowe w celu rozwinięcia dalej projektu z jakim się zgłaszały osoby. Czas trwania 30 min.
- Kolejnym etapem spotkania był panel dyskusyjny podyktowany funduszom impaktowym.
W panelu wzięli udział: Filip Wadowski - dyrektor organizacji NESsT na Polskę, Partner programu Warsaw Booster. Osoba od lat zaangażowana w działania społeczne i finansowanie działań i charakterze impacotwym. Od ponad 3 lat, odpowiedzialny za wdrażanie strategii i działań firmy NESst: finansowanie organizacji pozarządowych, spółdzielni i firm społecznych. Dodatkowo bazując na doświadczeniu z sektora bankowego zajmuje się oceną wniosków kredytowych i biznes planów organizacji. Skupia się na etycznej bankowości i działaniach społeczno-impaktowych; Wojciech Mróz - od ponad dwóch lat, wicedyrektor Ashoki Polska. Przedsiębiorca i doradca z 17-letnim doświadczeniem. W ciągu ostatnich 5 lat udało mu się zbudować, a następnie sprzedać firmę, która ze średnim rocznym wzrostem przychodów o ponad 800% uplasowała się na 18 miejscu w rankingu Deloitte Technology Fast 50 Central Europe 2019. Panel z ramienia WB moderowała Dagmara Krzesińska.
Budowanie strategii organizacji
2 sierpnia 2022 r. spotkaliśmy się w gronie Alumnów WB, aby zmierzyć się z tematem zaplanowania i wdrożenia strategii dla swojej organizacji. Podczas warsztatów wspólnie z Alumnami zastanawialiśmy się nad zagadnieniami: Czym jest planowanie a czym myślenie strategiczne - czym się różnią a co mają wspólnego? Dyskutowaliśmy również nad znaczeniem strategii dla startupów. Zagadnienie myślenia i planowania strategicznego podczas warsztatu oparte zostało o planowanie i działanie w czasach VUCA, które obecnie mamy i jakie wyzwania to stawia przed założycielami i założycielkami startupów. Wspólnie przećwiczyliśmy rozmaite matryce i canvasy związane z trendami przyszłości, analizą as is i to be, analizami trendów czynnikom które mogą wspierać organizację i jej rozwój strategiczny i czynnikom które mogą przeszkadzać bądź zagrażać realizacji strategii. Dodatkowo rozmawialiśmy o zagadnieniach związanych z kontekstem w jakim jesteśmy tu i teraz. Pisaliśmy najlepsze i najgorsze scenariusze dla poszczególnych rozwiązań.
Spotkanie w CIC
10 listopada 2022 w CIC (Cambridge Innovation Center) odbyło się spotkanie w trakcie którego Alumni mogli po raz pierwszy na żywo spotkać się uczestnika, organizatorami oraz Partnerami WB22. Spotkanie było częścią Thursday Gathering (https://venturecafewarsaw.org/event/thursday-gathering123-entrepreneurship/).
Alumni programu WarsawBooster zostali zaproszeni do wzięcia udziału w sesji pitchingowej startupów z obecnej edycji (WB22). Po sesji pitchingowej w czasie sesji networkingowej, mieli okazję porozmawiać nie tylko z uczestnikami tegorocznej edycji ale również przedstawicielami Partnerów. Nawiązały się nowe kontakty oraz pola do współpracy i dalszej eksploracji, zwłaszcza wśród startupów z dziedziny medtech. Dodatkowym elementem był stolik WarsawBooster przy którym odbywał się mini warsztat, związany z klientocentrycznością. Oparty o technikę DesignThinking z uczestnikami i uczestniczkami przechodziliśmy przez bardzo proste ćwiczenie: zaprojektuj portfel dla drugiej osoby. Celem warsztatu było przećwiczenie umiejętności: aktywnego słuchania, dopytywania, empatii oraz obserwacji - umiejętności które są niezbędne przy projektowaniu rozwiązania które ma odpowiadać na realne potrzeby klientów.
Przywództwo, zarządzanie i motywowanie
29 listopada 2022r. odbyło się spotkania dedykowane kwestiom przywództwa, zarządzania i motywowanie zespołu. Pierwsza część spotkania została poświęcona na networking. Podczas warsztatu uczestnicy i uczestnicy otrzymali pre work do wypełnienia - arkusz do określenia swojego stylu zarządzania. Wyniki kwestionariusza zostały omówione podczas dalszej części warsztatu, kiedy wspólnie poznaliśmy główne cechy każdego z 4 stylów. Omówiliśmy plusy i zagrożenia każdego ze stylów. Następnie przeszliśmy ponownie do VUCA - w nawiązaniu do myślenia i planowania strategicznego - jak styl pracy z ludźmi też zmienił się w oparciu o tą otaczającą nas niepewność. W kolejnym kroku spojrzeliśmy na siebie - jakie mamy kompetencje, które nas wspierają bądź trochę blokują w rozwoju jako osoby zarządzające, liderki i liderzy swoich zespołów. Wypełnialiśmy koło kompetencji. Ostatnim komponentem szkolenia było omówienie przywództwa sytuacyjnego opracowanego przez Kena Blancharda, które mocno wpisuje się w pracę w startupie czyli zarzadzanie przez zadania. Rozmawialiśmy o dorosłości i dojrzałości pracowników w ujęciu zadań do wykonania i jak w związku z tym przy każdym z nich podejść do jego realizacji aby zadanie było wykonane w czasie, w zakładanej jakości i miało komponent motywacyjno-rozwojowy dla osób je realizujących.
Uczestnicy programu Alumni 2022:
- edycja WB21:
- Binderless
- Biominds
- Plenti
- Renderro
- RESQUEL
- SeekStorm
- Sunmetric
- edycja WB20:
- Botwise
- Dronhub
- ForLogistic
- Naviration
- Scan and Buy